Zrównoważona mobilność mieszkańców Subregionu Południowego

Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027. Zostały nim objęte 4 jednostki samorządowe z terenu Subregionu Południowego: Gmina Biała (partner wiodący), Gmina Baborów, Gmina Kietrz i Powiat Głubczycki. Każdy z partnerów zaplanował swój zakres, który poprawi jakość powietrza, a tym samym środowiska naturalnego i warunków życia na terenie Subregionu Południowego poprzez zmniejszenie ruchu indywidualnych pojazdów zmotoryzowanych. Planowane zadania będą sprzyjać korzystaniu z transportu zbiorowego lub zeroemisyjnego (rowery), gdyż:
- na terenie Białej powstaną kolejne fragmenty ścieżek pieszo-rowerowych i miejsca parkingowe (dla samochodów i rowerów), które w połączeniu z istniejącymi drogami utworzą alternatywną trasę rowerową w południowo-zachodniej części miasta, łączącą zarówno atrakcje turystyczne, miejsca użyteczności publicznej, transport publiczny i inne obiekty
- jednostki samorządowe z powiatu głubczyckiego będą realizować uzupełniające się wzajemnie zadania, które również pozwolą na dogodniejsze poruszanie się rowerami oraz transportem publicznym: powiat głubczycki planuje budowę ścieżek pieszo-rowerowych i chodników, Gmina Baborów w samym Baborowie będzie modernizować oraz budować zatoki autobusowe i miejsca postojowe, a Gmina Kietrz w Kietrzu także planuje budowę ścieżek pieszo-rowerowych oraz miejsca postojowe.
Tym samym projekt przyczyni się do obniżenia emisji szkodliwych substancji do powietrza i poprawi stan środowiska naturalnego. Warunki życia mieszkańców partnerskich gmin (grupa docelowa projektu) poprawią się dzięki nowej infrastrukturze, jak i lepszej jakości powietrza. Partnerzy projektu realizują projekt, mając na uwadze zrównoważony rozwój na swoim terenie, uwzględniając rozwiązania poprawiające jakość życia, ale nie powodujące szkód w środowisku naturalnym oraz zmniejszające uciążliwość skutków zmian klimatycznych. Projekt zapewnia równość wszystkich w dostępie do jego realizacji oraz efektów, stąd także szczególna uwaga na projektowanie rozwiązań w przestrzeni publicznej wspierających dostęp dla osób ze szczególnymi potrzebami (np. minimalizacja barier architektonicznych; niektóre oznaczenia w alfabecie Braille'a).
Te założenia zostaną osiągnięte dzięki dążeniu do realizacji poniższych wskaźników.
Wskaźniki założone w ramach projektu dla wszystkich partnerów:
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnoprawnościami: 3 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź”: 2 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 6 szt.
Wspierana infrastruktura rowerowa: 4,3961 km
Szacowana emisja gazów cieplarnianych (spadek o): 241 ton ekwiwalentu CO2/rok
Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 17.539 szt.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Planowana wartość kosztów całkowitych projektu: 15.083.562,99zł
Planowana wartość kosztów kwalifikowalnych projektu: 15.083.562,99zł
Planowane dofinansowanie z EFRR: 12.821.028,52zł
Planowany termin zakończenia całego projektu: II kw. 2027r.
Gmina Biała wybuduje nowe odcinki ścieżek pieszo-rowerowych: łączący istniejącą ścieżkę przy ul. Prudnickiej z zabudowaniami starego młyna i źródełkiem pod św. Lipą, następnie przy stadionie miejskim, przy ul. Koraszewskiego w kierunku ul. F. Suchego, przy cmentarzu żydowskim i szańcu szwedzkim; nowy odcinek powstanie również na ul. Reymonta (od skrzyżowania z ul. Prudnicką do skrzyżowania z ul. Oświęcimską). Całość infrastruktury rowerowej dopełni budowa obiektu Park&Ride i Ride&Bike (miejsca postojowe dla rowerów i samochodów) wraz ze stacją ładowania elektrorowerów na niezagospodarowanym dotychczas placu na zakręcie ul. Koraszewskiego.
Planowana wartość kosztów całkowitych Gminy Biała:
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnoprawnościami: 1 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź”: 1 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 4 szt.
Wspierana infrastruktura rowerowa: 1,2428 km
Szacowana emisja gazów cieplarnianych (spadek o): 138 ton ekwiwalentu CO2/rok
Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 11.693 szt.
Planowana wartość kosztów kwalifikowalnych Gminy Biała: 5.865.049,64zł
Planowane dofinansowanie z EFRR dla Gminy Biała: 4.985.292,19zł
Planowany termin zakończenia zadań Gminy Biała: IV kw. 2026r.
Na efekt całego projektu składają się także zadania naszych partnerów i ich praca nad wskaźnikami projektu.
Gmina Baborów zamierza przebudować zatoki autobusowe przy ul. Ratuszowej i przy ul. Wiejskiej w Baborowie, wybudować nowe fragmenty chodników, przejście dla pieszych oraz wiatę rowerową. Zaplanowane prace infrastrukturalne pozwolą osiągnąć zamierzone cele środowiskowe i społeczne:
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnoprawnościami: 1 szt.
Szacowana emisja gazów cieplarnianych (spadek o): 7 ton ekwiwalentu CO2/rok
Planowana wartość kosztów kwalifikowalnych Gminy Baborów: 1.772.974,00zł
Planowane dofinansowanie z EFRR dla Gminy Baborów: 1.507.027,90zł
Planowany termin zakończenia zadań Gminy Baborów: IV kw. 2026r.
Gmina Kietrz zaplanowała budowę ścieżek-pieszo rowerowych w ciągu ul. Matejki w Kietrzu oraz obiektu P&R przy ul. Długiej wraz z wiatą rowerową i stacja napraw dla rowerów. Inwestycje w infrastrukturę rowerową pozwolą nie tylko promować transport zeroemisyjny w Subregionie Południowym, ale także przyczynią się do osiągnięcia wskaźników:
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnoprawnościami: 1 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź”: 1 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 2 szt.
Wspierana infrastruktura rowerowa: 0,5315 km
Szacowana emisja gazów cieplarnianych (spadek o): 12 ton ekwiwalentu CO2/rok
Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 5.846szt.
Planowana wartość kosztów kwalifikowalnych Gminy Kietrz: 2.238.202,71zł
Planowane dofinansowanie z EFRR dla Gminy Kietrz: 1.902.472,31zł
Planowany termin zakończenia zadań Gminy Kietrz: IV kw. 2026r.
Inwestycje Powiatu Głubczyckiego zaplanowano w miejscowościach: Baborów (ścieżka pieszo-rowerowa przy ul. Krakowskiej i ul. Kozielskiej, przebudowa chodnika przy ul. Opawskiej), Raków, Kietrz (ścieżki rowerowej przy ul. Okrzei i ul. Głowackiego). Planowane zadania pozwolą na kompleksowe wsparcie infrastruktury dla niezmotoryzowanego transportu indywidualnego.
Wspierana infrastruktura rowerowa: 2,6218 km
Szacowana emisja gazów cieplarnianych (spadek o): 84 ton ekwiwalentu CO2/rok
Planowana wartość kosztów kwalifikowalnych Powiatu Głubczyckiego: 5.207.336,64zł
Planowane dofinansowanie z EFRR dla Powiatu Głubczyckiego: 4.426.236,12zł
Planowany termin zakończenia zadań Powiatu Głubczyckiego: II kw. 2027r.













